4 tipp a tudatos ünnepekhez

Hogyan segíthet a mindfulness a decemberi hajtásban?

Reklámok

Az ünnepi igyekezetek alatt könnyedén hatalmas nyomás alatt találhatjuk magunkat. A mindfulness segítségével szerencsére csökkenthetjük a stresszt, és könnyebben élhetjük meg az örömteli pillanatokat.

4 tipp a tudatos ünnepekhez

A december sokunknak a pihenést, az együttlétet, a várakozást, vagy épp a meglepetéseket jelenti. De a sok pozitív dolog és az ezekkel kapcsolatos elvárások könnyen eredményezhetik, hogy a karácsonyi és újévi szezon a stresszről, a megfelelésről, a nyomásról szóljon. Az alábbiakban pár ötletet olvashatsz arról, hogy a mindfulness segítségével miként menedzselheted ügyesen az év végét.

1. Fogyassz tudatosan – A sokfogásos vacsorák, a véget nem érő desszert hegyek, és a céges bulik során tartsd tiszteletben a határaidat, és törekedj a mértékletességre. A jól-létünket és az egészségünket könnyen tesszük félre decemberben, hogy aztán áldozatául essünk a mohóságunknak, amikor például ételről, vagy alkoholról van szó. Ezeket a kilengéseket, a kényelmetlen teltség érzése mellett, gyakran a bűntudat, vagy a szégyen is kíséri.

Az étkezések során végezz evésmeditációt. Amikor eszel, tedd azt lassan, és tudatosan, felfedezve az ételt az összes érzékszerveddel. Mielőtt leülnél az asztalhoz, kérdezd meg magadtól, valóban éhes vagyok? És ha igen, akkor hagyj időt az ízlelésnek, a rágásnak, a kíváncsiságnak és a meglepetéseknek. Fedezd fel, amit épp eszel vagy iszol.

2. Bánj ügyesen az időddel – Az év vége hemzseg a vacsoráktól, buliktól, rokonlátogatásoktól és vendégvárástól. És persze az az egy-két hét, amíg nem dolgozol, pont jó lesz a régóta halogatott dolgok befejezésére, mint például megírni a diplomamunkát, felkészülni a nyelvvizsgára és végre rendbe rakni a fészert. Mindenhol ott lenni, és mindent megcsinálni képtelenség, és miközben erre törekszünk, egyre kimerültebbek lehetünk, mert hatalmába kerített minket a gondolat, hogy ezt most mind meg kell csinálni, hiszen mindjárt vége az évnek, és különben is, most van rá idő.

Tanulj meg nemet mondani, és tartsd tiszteletben a szükségleteidet. Ilyenkor is kell egy-egy egyedül töltött este, amikor törődsz magaddal, és félreteszed azt a rengeteg feladatot, ami ebben az időszakban rád vár. Hogy forró fürdőt vegyél, elcsendesedj, és reflektálj az elmúlóban lévő évre.

keep-calm-and-have-a-merry-christmas-349

3. Törekedj a rugalmas és megengedő hozzáállásra – Az ünnepek alatt hajlamosak vagyunk túlságosan is a tökéletességre törekedni, legyen az a kifogástalanul feldíszített fa, az eszményi vacsora, vagy a kiváló hangulatban töltött este a családdal. Ezekbe az erőfeszítésekbe könnyen csúszhatnak hibák; a fa eldől, a rántás odaég, és régóta meglévő konfliktusok, vagy eltérő politikai nézetek jelennek meg az asztalnál. És ugye, amikor mindennek pont „olyannak” kell lennie, akkor bizony elég könnyű csalódni, és kudarcként élni meg a dolgot.

A karácsony jó alkalom, hogy a rugalmasságot gyakorlod, és kevésbé vedd a dolgokat személyesen. Ha épp egy belső vihart élsz át, állj meg pár pillanatra, és végy pár tudatos lélegzetet. Esetleg akár számolhatod őket, ezzel is segítve hogy a hullámok csillapodhassanak. Egy lélegzetvételnyi szünet, segíthet megállítani a nem kívánatos események sorozatát, mert lehetőséget ad számodra, hogy felhagyj a berögződött, automatikus és gyakran haszontalan reakciókkal. Használd ki ezt az időszakot, hogy arra reflektálj, ami igazán fontos neked az ünnepekben, legyen az a család, a hited, a szeretet, vagy épp a pihenés.

4. Légy együttérző magaddal és másokkal – Az ünnepeket áthatja a késztetés, hogy mások felé kimutasd a szereteted, nagyrabecsülésed, vagy a hálád. Az ajándékozás legtöbbünknek egy nagyon kimerítő folyamat, mely könnyen elveszítheti az örömteliségét és válhat kötelező nyűggé. És könnyen megélhetjük a csalódást, vagy vélhetjük azt, hogy nem szeretnek bennünket eléggé, ha az ajándék, amit kaptunk nem felel meg a mi elképzeléseinknek. Sokan arra vágyunk, hogy a szeretteinkkel töltsük az ünnepeket, vagy épp azzal, aki iránt vágyakozunk. Magunk vagy mások elvárásai és a megfelelés iránti vágy könnyen vezethet az elhagyatottság, a magány és a szomorúság érzéseihez.

Ezekben a pillanatokban, fontos lehet, hogy megengedd magadnak az önegyüttérzést. Az önmagunkkal való együttérzés barátságos és támogató megértést takar, amikor épp fájdalmat, vagy kudarcot élünk át, ahelyett, hogy kíméletlen kritikával illetnénk magunkat, vagy épp pozitív érzéseket erőltetnénk magunkra. Ezért ha fájdalmas pillanatokat is élsz át, fordulj ezek felé tudatos figyelemmel, anélkül, hogy túlságosan azonosulnál velük, és emlékezve, hogy a tökéletlenség az emberi mivoltunk része. Az ünnepi időszak jó alkalom arra is, hogy az együttérzést mások irányába is megéld, és például segíts azokon, akik kevésbé szerencsések. Ennek sok formája lehet, és nem mind feltétlenül anyagi. Egy mosoly, egy barátságos érdeklődés, az időd vagy valamilyen képességed felajánlása is segíthet, hogy kapcsolatba kerülj másokkal, és megosztozzatok egy-egy örömteli pillanaton.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s